Menu

Naturalna Kuchnia Inspiruje

Tak po prostu.

Sos kurkowy z makaronem. Śmietankowy z pietruszką. Obiad w 10 minut. Ekspresowy, awaryjny.

kuchnianaturalna

makaron_z_sosem_kurkowym_1

 

Koniec wakacji. Koniec błogiego leniuchowania. Było pięknie, zdrowo, kolorowo. Dalej będzie zdrowo, kolorowo i naturalnie. Dla nas to codzienność i nigdy nie kończy się.

Wczoraj pierworodny rozpoczął szkołę. Emocji moc, dobry humor na najwyższych obrotach. Tylko jakoś tak wśród tego całego rozgardiaszu zapomnieliśmy o jedzeniu. Zapomnieliśmy wśród śmiechu o Bożym świecie. A jeść trzeba. Tak więc szybko przygotowałam coś pysznego. W lodówce złociły się akurat młode kurki, na grządce zieleniła się pietrucha, a syn miał ochotę na świeży makaron. OK! to do roboty.

Przygotowałam w, dosłownie!, 10 minut, doskonały sos kurkowy ze słodką śmietanką, z pełną garścią zielonej natki pietruszki.

 

mushroom582972_1280e1425584499458

 

Kurki (pieprznik jadalny) składają się w niemal 90% z wody. Na resztę ich składu przypadają białka, węglowodany i tłuszcze. Należą one do produktów niskokalorycznych - 100 g świeżych kurek  ma wartość niecałych 33 kcal. Kurki powinny być włączone do jadłospisu wegetarian ponieważ są źródłem, niewielkim co prawda, aminokwasów egzogennych, czyli takich, których człowiek sam nie wytwarza.
Kurki zawierają niewielkie ilości wit. z grupy B, B2, PP i kwasu pantotenowego oraz witaminy D, C, E, składników mineralnych: wapnia, fluoru, jodu, żelaza, potasu, cynku, miedzi, manganu. Kumulują się one w kapeluszu, w trzonku jest ich znacznie mniej. Zawierają błonnik fungin, dzięki któremu po spożyciu kurek, np. w sosie śmietankowym, mamy błogie uczucie sytości, a co ciekawe trzonki mają go zdecydowanie więcej niż kapelusze. Dlatego nigdy nie należy pozbywać się nóżek kurkowych. To właśnie fungin nadaje kurkom charakterystyczną sztywność, gdyż zawiera on białko i jest bardzo zbliżony pod względem budowy do chityny występującej w pancerzykach owadów i skorupiaków. Kurki są ciężkostrawne, tak że osoby cierpiące na problemy trawienne, mające problemy z wątrobą, osoby starsze i małe dzieci powinny ich unikać. 

 

makaron_z_sosem_kurkowym_4

 

Kurki nadają się świetnie do duszenia, smażenia, marynowania. Można przyrządzać je na różne sposoby. Można dodać je do omletu lub jajecznicy, ale wcześniej, przez ok 10 min należy poddać je obróbce termicznej. Można przygotować z nich farsz do pierogów czy naleśników. A jeśli coś pozostanie można je śmiało zamrozić. To chyba najlepsze grzybki, bo prawie nigdy nie robaczywieją i są bardzo trwałe, można przechowywać je w lodówce w papierowej torebce ok. tygodnia.

 

Makaron z sosem kurkowym, se śmietanką i zieloną natką pietruszki.

 

makaron_z_sosem_kurkowym_2

 Składniki:

  • 250 g kurek
  • cebula
  • 1 ząbek czosnku
  • 200 ml śmietanki 30 %
  • duża garść zielonej natki pietruszki (część zostawiamy do posypania dania na talerzu)
  • sól himalajska i czarny pieprz do smaku
  • łyżka oleju rzepakowego tłoczonego na zimno
  • ulubiony makaron

 

Przygotowanie:

Ulubiony makaron (u mnie świeży makaron pappardelle) gotujemy w osolonej wodzie wg przepisu.

W międzyczasie obieramy i szatkujemy na drobno cebulę, oczyszczamy kurki, większe kroimy na mniejsze części. Na patelni rozgrzewamy olej i podsmażamy na złoto cebulkę. Dodajemy kurki i podsmażamy kilka minut. Dodajemy wyciśnięty przez praskę czosnek. Podsmażamy chwilkę. Dolewamy śmietankę, mieszamy i chwilę dusimy. Natkę pietruszki siekamy na drobno i wrzucamy do śmietanowo - kurkowego sosu. Znowu chwilkę całość dusimy. Doprawiamy solą himalajską i świeżo mielonym pieprzem do smaku.

Makaron po ugotowaniu przecedzamy. Rozkładamy na talerze, polewamy wyśmienitym sosem kurkowym, posypujemy zieloną pietruchą i zajadamy ze smakiem. Można mlaskać z zachwytu. Doskonałość na talerzu w 10 minut.

Smacznego!

A jak Wy przygotowujecie sos kurkowy? Macie jakieś specjalne dodatki smakowe? Zdradźcie, proszę.

 

makaron_z_sosem_kurkowym_5

 

W kurkach znajdują się tylko śladowe ilości witamin (B1, C, PP i E) oraz składników odżywczych (cynk, wapń, fluor, jod, potas). Kumulują się głównie w kapeluszach, w trzonkach znajduje się ich znacznie mniej.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dlaczego-warto-jesc-kurki-czy-kurki-sa-zdrowe_41754.html

 

W kurkach znajdują się tylko śladowe ilości witamin (B1, C, PP i E) oraz składników odżywczych (cynk, wapń, fluor, jod, potas). Kumulują się głównie w kapeluszach, w trzonkach znajduje się ich znacznie mniej.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dlaczego-warto-jesc-kurki-czy-kurki-sa-zdrowe_41754.html

Komentarze (1)

Dodaj komentarz
  • Gość: [iwona] *.techmedia.com.pl

    To zdjęcie raczej nie przedstawia kurki ;-)

© Naturalna Kuchnia Inspiruje
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci