Menu

Naturalna Kuchnia Inspiruje

Tak po prostu.

Hummus idealny. Lekki i aromatyczny. Odżywczy i piekielnie zdrowy. Wegański.

kuchnianaturalna

hummus_2

Po przepis na idealny hummus nigdzie nie jeździłam. Uruchomiłam wyobraźnię, odszukałam gdzieś tam głęboko we mnie zachowane smaki. I odtworzyłam je. Dla mnie ten hummus jest idealny. Dokładnie taki jaki pamiętam, jaki gdzieś kiedyś jadłam. Polecam go z całego serca. Onieśmiela swoją kremową konsystencją, jest gładki i delikatny, odkrywa lekko czosnkowy aromat, zniewala zapachem i smakiem mojej własnej pasty tahini, wyzwala cytrynowe doznanie oraz genialny smak cieciorki.

 

ceci1

 

CIECIORKA, czy też ciecierzyca, to cenny zamiennik białka zwierzęcego w codziennej diecie. Jest bogata w aminokwasy oraz jest świetnym substytutem mięsa. Zawiera wszystkie aminokwasy siarkowe, których nie znajdziemy w zbożach. W 100 g ugotowanych nasion grochu włoskiego znajduje się ponad. 8 g białka o bardzo wysokiej wartości odżywczej. Aby zapewnić sobie stuprocentowy skład białka, należy w jednym posiłki połączyć cieciorkę z kaszą. Jest onat bogatym źródłem witamin: A, C, K, ryboflawiny, pirydoksyny, tiaminy, niacyny, kwasu foliowego, a także związków mineralnych, m.in. żelaza, magnezu, wapnia, fosforu, cynku, sodu, potasu. W nasionach cieciorki znajduje się także błonnik nierozpuszczalny, który obniża poziom złego cholesterolu i glukozy i jest bezcenny w profilaktyce raka jelita grubego, chorobach układu krwionośnego, redukuje ryzyko zawału i choroby wieńcowej. Zawarte w ciecierzycy nienasycone kwasy tłuszczowe, m.in. oleinowy i linolowy poprawiają gospodarkę jelitową, korzystnie wpływając na pracę żołądka, trzustki i wątroby. Ciecierzyca charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym (IG), dlatego też stabilizuje ona poziom glukozy we krwi, co jest istotne w profilaktyce cukrzycy. Zawarty w niej błonnik sprawia, że żując ją dość długo szybko czujemy się syci. Cieciorka wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku, dlatego też jest szczególnie wskazana dla osób z refluksem żołądkowo - przełykowym, nadkwasotą żołądka i uchyłkowatością jelit. Dieta wzbogacona o nasiona ciecierzycy sprzyja redukcji trzewnej tkanki tłuszczowej oraz zmniejsza insulinoodporność (IO) charakterystyczną przy otyłości, a skutkującą cukrzycą typu 2. 

garbanzos4

 

Aby prawidłowo ugotować ciecierzycę i ustrzec się nieprzyjemnych wzdęć, charakterystycznych po zjedzeniu roślin strączkowych (spowodowanych przez oligosacharydy gazotwórcze) należy:

1. Nasiona dobrze wypłukać na sitku pod bieżącą wodą, zalać wodą i moczyć ją przez kilkanaście godzin (najlepiej zalać np szklankę suchych nasion trzema szklankami wody w godzinach popołudniowych), najlepiej przez noc. Wodę można zmienić 1 lub 2 razy. Niektórzy moczą cieciorkę z dodatkiem łyżeczki sody oczyszczonej.

2. Następnego dnia odlać wodę z moczenia, a cieciorkę gotować w świeżej wodzie przez ponad godzinę, czasem nawet dwie godziny. NIGDY nie solimy gotującej się cieciorki, spowoduje to, iż będzie ona ciągle twarda.

Zapraszam serdecznie do wymiksowania idealnego hummusu ze mną.

 

hummus_3

IDEALNY HUMMUS

Składniki:

  • puszka cieciorki lub 1,5 szklanki ugotowanej cieciorki
  • sok z połowy cytryny
  • 4 ząbki czosnku
  • 4 łyżki tahiny (najlepiej własnoręcznie ukręconej)
  • sól morska
  • olej lniany tłoczony na zimno
  • papryka słodka i ostra w proszku
  • natka pietruszki
  • kilka łyżek płynu z odsączonej ciecierzycy
  • kilka łyżek zimnej wody (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Cieciorkę z puszki dokładnie odsączamy, pozostawiamy płyn (lub gotujemy wg powyższego przepisu).

Do blendera wrzucamy ziarna ciecierzycy, pastę tahini,  nieobrany czosnek (łupinki też zawierają wiele cennych zdrowotnych właściwości), sok z połowy cytryny i kilka łyżek płynu z puszki (lub wody w przypadku swojej ugotowanej cieciorki).

Miksujemy całość do uzyskania jednolitej gładkiej masy. W razie konieczności, gdyby pasta była za gęsta dolewamy odrobinę płynu. Starannie doprawiamy do smaku solą.

Gotowy hummus przekładamy do miseczki, polewamy, ja to robię obficie, olejem lnianym tłoczonym na zimno oraz szczodrze oprószamy papryką słodką i pikantną. Posypujemy zieloną natką pietruszki.

Zajadamy na śniadanie, obiad czy kolację z doskonałym własnym pieczywem wybierając kawałkami tegoż pieczywa hummus prosto z miseczki. I delektujemy się :)

 

hummus_4

Smacznego!

 

  Wegetariański obiad VI ">98embed jixjc9jfcoil4sbwky0q5vjrjjuf8gzz

 

 

 

© Naturalna Kuchnia Inspiruje
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci