Menu

Naturalna Kuchnia Inspiruje

Tak po prostu.

Pieczony kalafior. Aromatyczny i zdrowy. Bez dodatku tłuszczu, białka, cukru, glutenu. Wegański. Post dr Dąbrowskiej.

kuchnianaturalna

PIECZONY_KALAFIOR_1_

Kalafior w roli głównej. Gotowany, upieczony, w całości lub w kawałkach, zmiksowany na pastę, z dodatkami lub solo. Jak kto woli.

Ja kalafiora upiekłam z moją przyprawą Cajun. Jest niezwykle smaczny, aromatyczny, bardzo syty. Ma całkowicie inny smak niż kalafior gotowany. Z części upieczonego kalafiora zrobiłam sobie pyszną pastę. Jest ona doskonałym dodatkiem do chrupiących warzyw, jako kleks do zupy warzywnej Baza.Taka wersja kalafiora jest świetna do lunch box'u do pracy, szkoły, w podróż, na piknik.

Kalafior jest członkiem rodziny krzyżowych warzyw, występuje często w cieniu swojego kuzyna zielonego brokuła. Jest to jedno z warzyw, które zasługuje na regularną rotację w diecie, ponieważ zawiera imponującą gamę składników odżywczych, w tym witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i innych składników fitochemicznych. Kalafior zawiera przeciwutleniacze i składniki odżywcze, które mogą chronić przed rakiem, błonnik, który pomaga w sytości, utracie masy ciała i zapewnia zdrowie przewodu pokarmowego, cholinę, która jest niezbędna do uczenia się i pamięci, a także wiele innych ważnych składników odżywczych.

KALAFIOR

Jedna porcja kalafiora zawiera 77 % zalecanej dziennej wartości witaminy C. Kalafior jest również dobrym źródłem witaminy K, białka, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, magnezu, fosforu, błonnika, witaminy B6, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego, potasu i manganu. Kalafior jest dobrym źródłem choliny, witaminy B, znanej ze swojej roli w rozwoju mózgu.

Kalafior zawiera przeciwutleniacze, które pomagają zapobiegać mutacji komórek i zmniejszyć stres oksydacyjny spowodowany działaniem wolnych rodników. Jednym z nich jest indol-3-karbinol (I3C), powszechnie spotykany w warzywach z rodziny krzyżowych, takich jak kapusta, kalafior, zmniejszający ryzyko wystąpienia raka piersi i układu rozrodczego u kobiet mężczyzn. Związek siarkowy -  sulforafan, wykazuje się działaniem antyrakowym, przyczynia się do opóźniania lub utrudniania powstawania raka płuc, jelita grubego, raka przełyku, prostaty i trzustki oraz czerniaka.  Naukowcy ustalili, że sulforafan (z glukozynolanów) pomaga w ochronie błony śluzowej żołądka, zapobiega nadmiernemu wzrostowi bakterii Helicobacter pylori w żołądku oraz przeciwdziała zbyt długiemu utrzymywaniu się tej bakterii na ściankach żołądka.

Wiele badań sugeruje, iż rosnące spożycie kalafiora i innych warzyw krzyżowych zmniejsza ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób serca i ogólnej śmiertelności przy jednoczesnym utrzymaniu zdrowej cery, organizmu, zwiększeniu energii życiowej.

Jako doskonałe źródło witaminy C, a także bardzo dobre źródło manganu, kalafior dostarcza nam dwóch podstawowych konwencjonalnych przeciwutleniaczy. Jego przeciwutleniające działanie wykracza daleko poza konwencjonalne składniki odżywcze. Beta-karoten, beta-kryptoksantyna, kwas kawowy, kwas cynamonowy, kwas ferulowy, kwercetyna, rutyna i kempferol należą kluczowych składników odżywczych o działaniu antyoksydacyjnym. To szerokie spektrum wsparcia przeciwutleniaczy pomaga obniżyć ryzyko stresu oksydacyjnego w naszych komórkach. Przewlekły stres oksydacyjny, czyli przewlekła obecność nadmiernie reaktywnych cząsteczek zawierających tlen i skumulowane uszkodzenia naszych komórek przez te cząsteczki, jest czynnikiem ryzyka dla rozwoju większości typów nowotworów. Dając nam tak wielki wachlarz składników odżywczych antyoksydacyjnych, kalafior pomaga obniżać ryzyko raka i innych chorób cywilizacyjnych.

 

pieczony_kalafior_4

PIECZONY KALAFIOR

Składniki:

  • 1 duży kalafior
  • sól morska
  • świeżo mielony czarny pieprz
  • domowa przyprawa Cajun

 Przygotowanie:

Nastawiamy piekarnik na 220 st. C, program góra - dół.

Kalafiora dzielimy na różyczki, dokładnie myjemy. Układamy go na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, solidnie posypujemy domową przyprawą Cajun lub jeśli takiej nie macie to posypujecie kalafiora ulubionymi ziołami. Starannie doprawiamy do smaku pieprzem i solą.

Pieczemy ok 40 minut do zrumienienia się kalafiora.

Smak niesamowity. Doskonale smakuje z domową ljutenicą :)

 

pieczony_kalafior_3

Smacznego

 

 

Zapraszam również do skorzystania z innych przepisów z serii POST DR DĄBROWSKIEJ:

zupa_baza_13

 Zupa warzywna - BAZA. Post dr Dąbrowskiej

 

bigos_postny1

Bigos postny z kiszonej kapusty i warzyw. Post dr Dąbrowskiej.

 

zupa_orientalna1

Orientalna zupa z pieczonych warzyw i z dynią piżmową. Niezwykle zdrowy i aromatyczny wegański krem. Post dr Dąbrowskiej.

 

zupa_toskaska_31

Niezwykle aromatyczna toskańska zupa warzywna. Wersja wege. Post dr Dąbrowskiej.

 

KUSKUS_Z_KALAFIORA_11

Kuskus z kalafiora. Danie sycące, zdrowe i bardzo aromatyczne, wegańskie. Post dr Dąbrowskiej

 

 


Komentarze (2)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Postnica] *.dynamic-ww-5.vectranet.pl

    Również przymierzam się do tego postu, w związku z tym mam pytanie. Ile kalorii dziennie zjadasz? Widziałam gdzieś informację (nie wiem, czy poprawną), że powinno się zjadać na tej diecie 600-800 kcal.

  • kuchnianaturalna

    Gość: Postnica
    Jeśli przymierzasz się do postu dr Dąbrowskiej to proponuję na sam początek zaopatrzyć się w jej książki. To jest absolutnie niezbędne. Masz tam podaną listę dozwolonych produktów oraz zabronionych, podane są również przykładowe jadłospisy. Bez tego ani rusz. To jest post leczniczy, a nie dieta odchudzająca. Na poście nie ma absolutnie żadnych odstępstw od listy dozwolonych produktów.
    Proponuję zgłębić temat na stronie Pani Doktor ewadabrowska.pl/.
    Do postu trzeba się psychicznie przygotować, bo to ciężka praca :).
    Powodzenia i pozdrawiam.

© Naturalna Kuchnia Inspiruje
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci