Menu

Naturalna Kuchnia Inspiruje

Tak po prostu.

Ziemniaczane kotlety z kaszą jaglaną i cukinią. Niezwykle aromatyczne. Najsmaczniejszy recycling obiadowy. Wegetariańskie.

kuchnianaturalna

placki_ziemniaczane_z_cukini

Zostały z obiadu ziemniaki, albo kasza? Nigdy, ale to nigdy nie wyrzucajcie ich. Należy je do ostatniego okruszka wykorzystać. Kotlety mają to do siebie, że można zrobić je praktycznie ze wszystkiego. Można zrobić z nich najsmaczniejszy obiad, bogaty w zioła, w różne smaki, ale, co najważniejsze, bogaty w witaminy i odżywcze związki mineralne. Idealne na lekki lunch w pracy, do śniadaniówki szkolnej lub na piknik. Jeśli dzieciaki przepadają za smażonymi ziemniakami, to ten przepis jest dedykowany właśnie im. A jeśli do ziemniaków nie lubią żadnych zdrowych dodatków, to już my Rodzice, postaramy się, aby jakoś ten problem smacznie rozwiązać.

ziemniaki_1

Ziemniaki, kartofle to rośliny bardzo korzystne dla zdrowia. Prawie nie zawierają tłuszczu, są niskokaloryczne, bardzo lekkostrawne i bardzo łatwo przyswajalne, bogate w potas i magnez. Mają białko w najlepszym gatunku. Wszystkie cenne składniki zachowują ziemniaki gotowane na parze lub pieczone w mundurkach. Najbardziej ciężkostrawne są frytki. Pod wpływem światła ziemniak zielenieje bezpośrednio pod skórką, powstaje wtedy toksyczny glikoalkaloid - solanina, rozpuszczalna w wodzie. Nawet śladowe ilości solaniny są bardzo niebezpieczne dla zdrowia, wywołuje bóle artretyczne, podrażnienia śluzówki, palenie w gardle, nudności, wymioty, zapalenie nerek, pęcherza  żółciowego, osłabienie serca, pocenie lęki.

ziemniaki

Ziemniak jest rośliną bogatą we wszystkie aminokwasy egzogenne potrzebne i niezbędne człowiekowi do życia. Ziemniaki są łatwostrawne, dostarczają dużo energii. Mogą go spożywać diabetycy i otyli, jest powlekający. Sprzyja pracy jelit. Jest przeciwwrzodowy dzięki zawartości witaminy U, która występuje również w soku surowej kapusty, ma właściwości gojące, uspokaja śluzówkę przewodu pokarmowego. Ze względu na dużą zawartość potasu i magnezu działają przeciwskurczowo i moczopędnie, regulują one bowiem wapń, tworzą sole rozpuszczalne w wodzie, dzięki czemu przeciwdziałają odkładaniu się w stawach nierozpuszczalnych w wodzie szczawianów wapnia. Wzmacnia naczynia włosowate. Działa przeciwnowotworowo. Hamuje rozwój grzybów i bakterii dzięki zawartości glikoalkaloidu - tomazyny oraz niszczy je, przeciwdziała rozszerzaniu się naczyń krwionośnych. Działa korzystnie na serce ze względu na dużą zawartość rutyny. Zawiera dużo wit C, dzięki czemu działa przeciwszkorbutowo. Duża zawartość magnezu, potasu kwasów organicznych - cytrynowego, malinowego, regulują równowagę kwasowo - zasadową krwi.

placki_z_ziemniakami_i_kasz_1

CIEKAWOSTKA! Kartofle zaczynają być trawione już w ustach przez enzym zawarty w ślinie - ptialinę, która rozkłada skrobię, ale dzieje się tak gdy w ustach nie ma jednocześnie białka, tłuszczu lub węglowodanów. Zaleca się kartofle jadać osobno, gdyż w przeciwnym wypadku ptialina nie zostaje wydzielana. Ziemniaki można jadać z warzywami, ale nie ze słodkimi owocami. Ziemniaki zjadane wbrew tym zaleceniom zalegają bardzo długo w żołądku, nawet do kilku dni, powodując rozkład i nadfermetację, co wywołuje mnóstwo chorób, np. zaparcia, hemoroidy itp. 

placki_z_ziemniakami_i_kasz_4

Do moich kotletów wrzuciłam ziemniaki, kaszę, cukinię i mnóstwo świeżych ziół z ogrodu, ale kto ma wrzuca ze skrzynek balkonowych lub doniczek stojących na słonecznych parapetach. Zioła dodajecie, jakie tylko lubicie. Ja dałam świeże oregano, lubczyk, kolendrę, majeranek i wielką, ale to wielką michę młodego szczypiorku. Możecie dać aromatyczną i lekko piekącą bazylię, świetny będzie tu tymianek. Możecie użyć startej na tarce cebuli i czosnku. Inwencję twórczą trzeba wysilić i działać.

 ZIEMNIACZANE KOTLETY Z KASZĄ JAGLANĄ I CUKINIĄ

 Składniki:

  • ok. 1 kg ugotowanych ziemniaków
  • 1/2 szklanki suchej kaszy jaglanej (o jej właściwościach zdrowotnych pisałam tutaj)
  • 1 cukinia
  • 2 duże pęczki młodego szczypiorku
  • 1 duży pęczek ulubionych świeżych ziół - ja dałam świeże oregano, lubczyk, kolendrę, majeranek
  • 1 łyżka kozieradki
  • sól morska
  • świeżo mielony pieprz kolorowy
  • olej rzepakowy tłoczony na zimno do smażenia lub olej kokosowy

placki_z_ziemniakami_i_kasz_2

Przygotowanie:

Gotujemy kaszę jaglaną. Garnek stawiamy na gazie i rozgrzewamy. Pół szklanki kaszy wsypujemy do rozgrzanego garnka i prażymy, ciągle mieszając drewnianą łyżką, aż poczujemy przyjemny orzechowy zapach prażonej kaszy (trwa to ok minuty). Po tym czasie wlewamy 1,5 szklanki wody i zagotowujemy. Dodajemy tłuszcz. Zmniejszamy ogień na minimalny i gotujemy kaszę ok. 20 minut, aż do całkowitego wchłonięcia wody. Po tym czasie wyłączamy palnik i zostawiamy kaszę na ok. 15 minut. Kasza w tym czasie lepiej napęcznieje i będzie sypka. 

Do dużej miski przekładamy ugotowane ziemniaki i tłuczemy je tłuczkiem do ziemniaków. Dodajemy jeszcze ciepłą kaszę (wtedy składniki dobrze połączą się i nie trzeba będzie dodawać np. jajka do sklejenia masy). Na tarce o grubych oczkach ścieramy cukinię.Szatkujemy drobno całą zieleninę i wrzucamy do ziemniaków. Całość doprawiamy starannie kozieradką, solą i pieprzem. Mieszamy dokładnie masę ręką i formujemy okrągłe lub podłużne placki.

Na patelni rozgrzewamy tłuszcz i smażymy na średnim ogniu placki przez 2 - 3 minuty na złoty kolor, po czym przewracamy je dna drugą stronę i smażymy jeszcze przez ok 1 minutę.

placki_z_ziemniakami_i_kasz_5

Placki wyśmienicie smakują z ziołowo - czosnkowym jogurtem oraz wielką michą zieleniny.

Smacznego!

 

 

 

Komentarze (4)

Dodaj komentarz
  • monica-wino-i-oliwki

    Świetne! Z ziemniakami jaglanki jeszcze nie łączyłam :)
    Pozdrawiam!

  • kuchnianaturalna

    monica-wino-i-oliwki
    No to teraz nie wykręcisz się .
    Spróbuj, a zobaczysz jakie to zdrowe i smaczne połączenie.

  • Gość: [adri] *.bb.sky.com

    Bardzo ciekawy blog, będę zaglądać :) Pozdrawiam!

  • kuchnianaturalna

    Gość adri *
    Dziękuję i zapraszam ponownie.

© Naturalna Kuchnia Inspiruje
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci